Wednesday 23 February 2011

Sepanyol; sebuah negara Islam yang hebat (satu ketika dahulu)

Cuti musim sejuk yang lepas, saya berpeluang bercuti ke Sepanyol, bersama lagi 7 orang rakan sempena cuti musim sejuk kali ni. Hari pertama cuti, kami sudah pun berangkat ke sana menggunakan pesawat tambang murah Ryanair berlepas dari Lapangan Terbang Birmingham. Mujur penerbangan kami tak tersekat sebab hari tu juga, salji turun dengan mencurah-curah. Kami terkandas di dalam pesawat selama 2 jam sebelum berlepas. Pengalaman yang menarik juga. Penerbangan dari lapangan terbang Heathrow dan Gatwick pagi tu, semuanya dibatalkan. Syukur sangat kami dapat juga berlepas.

Saya hanya pergi mengembara di sebuah negeri sahaja iaitu Andalasia. Di sini, kami pergi ke tempat-tempat menarik di Granada, Cordoba, Seville dan Malaga. Saya banyak pergi ke tempat keagungan Islam pada zaman kerajaan Andalus dahulu. Alhambra contohnya, dibina sebagai gambaran syurga. Terdapat 'sungai-sungai' kecil mengalir di lantai bangunan. Bukankah Allah telah berfirman, "syurga yang mengalir air dibawahnya"? Saya rasa, lebih baik jika gambar menceritakan segala. Sebab Saya tak begitu pandai memberikan gambaran tentang kehebatan negara yang satu masa dahulu merupakan kerajaan Islam Eropah yang sangat kuat.

GRANADA :






CORDOBA :









SEVILLE :












MALAGA :








Bacalah sejarah Islam di Sepanyol. Dan jangan kita ulanginya semula. Sebab Saya yakin dan percaya. Generasi akan datang akan ngilu hati mereka melihat masjid-masjid indah dan hebat berubah menjadi Cathedral seperti yang Saya rasakan sepanjang di sana.

No comments:

Post a Comment