Wednesday 15 October 2014

Exam? No worries!

Semenjak menjadi pensyarah di Kolej Matrikulasi, saya sudah mempunyai kurang masa untuk menulis. Kesibukan yang entah bila akan berakhir nampaknya sudah tidak boleh dijadikan alasan untuk berhenti menulis terus.

Memandangkan sekarang ialah minggu terakhir sebelum peperiksaan bermula, saya sebagai seorang yang pernah menjadi pelajar (ehem!), ingin mengusulkan(?) beberapa tips untuk pelajar menghadapi peperiksaan dengan jayanya.

1. Niat

Betulkan niat. Sebelum melakukan apa-apa sahaja sekalipun, NIAT adalah paling utama. Kenapa nak belajar, kenapa nak dapatkan keputusan cemerlang untuk peperiksaan, kenapa, kenapa, kenapa? You have to know what you want.

2. Use your Mind Power.

Kuasa Minda. Pernah dengar ayat 'You are what you think?' Otak kita tidak dapat membezakan antara realiti dan fantasi. Berfantasilah bahawa anda berjaya menjawab peperiksaan dengan jayanya dan mendapat keputusan yang cemerlang. Tuliskan target anda di atas kertas dan tampal di mana-mana yang selalu anda lihat. Otak akan memproses keadaan ini sebagai satu 'keperluan' mendesak untuk mendapat keputusan cemerlang dan akan bekerja ke arah itu.



3. Study Smart.

Untuk mata pelajaran yang soalannya mempunyai 'pattern' yang sama sahaja setiap tahun, saya cadangkan untuk banyakkan membuat soalan tahun-tahun lepas. Corak soalan tidak akan begitu berubah jadi 'be smart!'. Biasakan otak dengan soalan-soalan yang lebih kurang sama. tetapi perlu diingat, soalan HOTS semakin banyak muncul setiap tahun. Pastikan ada faham apa yang anda buat. Hanya dengan pemahaman yang kukuh, soalan HOTS macam mana pun, mesti boleh jawab. Soalan HOTS menguji pemahaman penjawab soalan terhadap sesuatu topik. Masuk ke dewan peperiksaan tanpa memahami sesuatu topik boleh menjerat!



4. Rancang masa ulangkaji.

Pelajaran yang mudah, kurangkan masa ulangkaji. Subjek yang susah, tambah masa untuk lebih faham.   Basic rule! Those who fail to plan, plan to fail. Rancang sebaik-baiknya. Mengulangkaji tanpa perancangan yang strategik hanya membuang masa dan mungkin tidak  mencapai hasil yang optimum.



5. Bergantung sepenuhnya kepada Allah.

Selepas berusaha mengulangkaji, berusaha menjawab dengan sehabis baik, akhirnya segala-galanya diserahkan kepada Allah. Dia tahu apa yang terbaik untuk kita semua. Setiap keputusan, setiap apa yang kita buat, kita sendiri tak tahu adakah itu yang terbaik. Serahkan semuanya kepada Allah. Percayalah, kita layak dengan setiap keputusan yang bakal keluar. You deserve it.


Selamat Berjaya!

Hidup ni, memang untuk berpenat-penat :-)


(Kredit gambar untuk semua laman web yang upload di internet. Saya hanya copy link untuk gambar-gambar di atas)

2 comments:

  1. teacher do u still remember me? i was ur student masa f4 gamma (i was an assistant class monitor). teacher thank u fr this post im gonna make use of all the tips since spm dah nak start. wish me luck teacher and im sorry kalau saya ada buat teacher marah/sedih masa zaman teacher ajar addmaths dulu. thank u and good luck fr ur future!

    ReplyDelete
  2. Of course I remember you! I wish all 4 Gamma the very best of luck. Saya halalkan semuanya. Saya tak pernah sedih masa ajar korang sebab korang students pertama saya yang akan saya ingat sampai bila-bila. :-)
    Kalau saya datang penang saya singgah sana, insyaAllah.

    ReplyDelete