Friday 12 August 2011

Eropah - Luxembourg

Luxembourg. Serius kali pertama saya mendengar nama negara ini ialah apabila saya nak ke sana. Saya tak pernah dengar pun selama ini. Bagi yang juga macam saya, bolehlah baca Encik Wikipedia yang banyak berjasa ini.

Negara ini keluasannya kecil sahaja. Jadi hanya setengah hari saya habiskan di sini. Saya banyak ambil gambar binaan-binaan yang termasuk dalam UNESCO sebagai sejarah warisan dunia. Orang kata (saya tak kata) orang sini sombong-sombong. Maklumlah, negara kecil tapi kaya raya. Kalau ke kedai-kedai untuk membeli barangan, pekedainya sombong. Nak pegang pun tak boleh. Saya tak pernah kena tapi saya lihat ada orang lain kena. Jadi saya, ‘no comment’.











Musim bunga ni, matahari memang terik sungguh. Lebih terik dari Malaysia tapi suhunya tak panas macam Malaysia lah. Syukur sepanjang 9 hari di sini, tak ada sehari pun yang hujan. Paling penting, perlu banyak minum air. Berbotol-botol air saya beli sepanjang di sini. Hampir 20 Euro habis hanya untuk beli air sahaja.

Selepas melawat negara kecil ni, saya dan ahli rombongan lain meneruskan perjalanan lagi setengah hari ke Switzerland. Sebuah negara Eropah berkecuali yang tidak termasuk dalam EU. Inilah negara yang saya tunggu-tunggu untuk ke sana. 

No comments:

Post a Comment