Wednesday 13 November 2013

Hari Kedua di Seoul

Pagi yang penuh segar kami mulakan dengan bersarapan di dapur hostel. Jumpa pula orang Malaysia! Ada seorang auntie dan anaknya berbangsa Cina yang mula-mula menegur kami. Mungkin sebab kami memang muka Melayu tulen kot. Hehe.. Banyak yang kami bualkan. Auntie tu bagi tips untuk berjalan-jalan di Seoul. Beliau memang seorang yang peramah. Sungguh, saya memang seronok apabila berjumpa warga senegara apabila melancong ke mana-mana (oversea). Rasa dekat dengan Malaysia. Nasihat saya kepada yang ingin melancong ke luar negara; kalau terjumpa orang Malaysia, ringan-ringankan bibir untuk senyum. Walaupun tidak tegur, senyumlah. :)

Hari ini lawatan bersejarah. Kami ke tempat-tempat yang bersejarah di Seoul. Banyak berjalan. Matahari memancar terik. Saya rasa seperti musim panas di UK padahal sudah musim luruh. Apa yang saya perasan ialah musim di Korea lambat sikit daripada UK. Kalau di Leicester waktu begini suhu sudah di sekitar 10 darjah Celcius.

Cadangannya kami akan ke Kyongbuk Palace tetapi apakan daya istana ini tutup pula. Jadi kami ke Gwanghwamun Square dan King Sejong Museum. Esoknya baru ke istana ini. Muzium ini terletak di bawah tanah, Masuk percuma. Di sini saya melawat sejarah tinggalan raja paling berpengaruh di Korea iaitu King Sejong. Siap tengok 4D movie mengenai sejarah seorang pahlawan Korea (saya lupa namanya). Jangan risau kerana ada sarikata bahasa Inggeris.

Saya belajar tulis nama dalam tulisan Korea di sini. Free of charge!

Kemudian kami makan di Lotteria yang ada di sekitar Seoul. Makan burger sotong atau udang sahajalah sebab itu je yang halal. Solat di Tourist Information Centre. Ada prayer hall di sini untuk Muslim. Mudahnya solat hari ni! Hari yang berikutnya agak mencabar.

Di sini ada kemudahan untuk pelancong termasuk prayer hall

Sebelum makan malam kami ke Cheongae Stream. Tentu ada yang pernah dengar mengenai sungai di Seoul yang dinaiktaraf dan dijadikan indah, bersih dan cantik . Kalaulah Sungai Kelang dijadikan sebegini, saya orang pertama yang setuju 100%! Lama kami di sini menikmati kemodenan teknologi dan keindahan sungai yang siap ada ikan dan yang paling best; berada di tengah-tengah kesibukan bandar Seoul. Saya membayangkan seronoknya dapat jogging di tebing sungai begini. Sewaktu di Leicester ada juga sungai kecil  yang cantik tidak jauh dari rumah, tapi sebab ada gym, tak pernah pun jogging di situ! Hehe... Balik Malaysia baru menyesal.

Akhirnya kami ke City Hall. Bangunan macam DBKL kot. Ambil gambar, lepak-lepak sebelum makan malam. Kawasan ni di tengah-tengah bandar dan ada padang besar di hadapannya. Saya membayangkan kalaulah ini UK, mesti penuh padang ni dengan manusia yang sun-tanning bila saja ada mataharu muncul terik.

Ada dalam salah satu episode Running Man! :)

Makan malam ni memang terbaik! Ikan bakar dan sotong masak cili. Selalu tengok dalam tv cerita Korea je. Sekali dapat makan, terbaikk! Lantaklah saya ada allergic seafood ke apa ke. Saya telan je. Oh teringinnya nak makan lagi!

Saya akan kembali untuk ini!

Saya pergi bersama kawan yang fasih berbahasa Korea jadi bab makan makanan yang halal, tiada masalah. Halal dan sedap! Jemput ke website beliau untuk pengalaman ke Korea yang santai dan makan makanan Korea yang sedap! Lurima Travel

Dalam kekenyangan, kami pulang ke hostel untuk tidur. Ah, sedapnya sotong tu!

1. Assalamualaikum...
    Syahmi sudah selesai membaca Andalusia, Here We Come! Sangat seronok! Bila akak mahu sambung menulis lagi? Karya, akak memang terbaik.

1. Waalaikumussalam..
      Terima kasih sebab baca buku Andalusia Here We Come! Akak doakan syahmi dapat sesuatu yang baru lepas baca buku ni. Akak sedang tulis tentang Imran ke Istanbul pula. Doakan ya! Kalau Syahmi nak tau cerita Alisa ke UK, boleh baca buku Oh London! :)